تمدید ثبت نام خودرو‌های وارداتی تا روز شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) واعظ‌زاده، مدیر عامل جدید شرکت پدیده کیست؟ + سوابق گزارشی از وجود سکه‌های تقلبی در بازار مشهد نداریم بورس در کما | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) برادران: مالیات طلا فقط مربوط به اجرت است خراسان رضوی، در صدر میزان بازرسی از واحد‌های صنفی اصناف کشور طلا وارد مسیر نزولی شد (امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لاستیک گران شد + جزئیات نحوه خرید لاستیک دولتی (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امروز از اولین عرضه‌اولیه سال ۱۴۰۳ جا نمانید + زمان ثبت سفارش (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فایل‌های متنوع اجاره در محله جانباز مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دیدار استاندار خراسان‌رضوی با یک هیئت سرمایه‌گذاری از کشور عمان | ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه زائران توافق صنف طلا با ثبت آمار معاملات و حمل در سامانه جامع تجارت چرا ثبت اطلاعات طلافروشان در سامانه جامع تجارت الزامی شد؟ حباب سکه به کاهش نرخ دلار واکنش نشان نداد! + جدول (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیاتی از تعطیلی رسمی جمعه و شنبه + فیلم «تعهد ارزی» و «کمبود واگن‌های باری» فصل مشترکِ دغدغه‌های صادرکنندگان خراسان رضوی قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان مالیات پرداختی اصناف در هر سال چقدر است؟ + جدول مجرد‌ها هم می‌توانند یارانه خود را تفکیک کنند؟ علت کاهش و ماندگاری نرخ دلار در کانال ۵۹ هزار تومان چه بود؟ (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وام ۱۸۵ میلیون تومانی بدون سود دریافت کنید + جزئیات محدودیت عجیب سایپا برای متقاضیان طرح پیش فروش خودرو (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) واعظ‌زاده مدیرعامل شرکت پدیده شد کاهش نرخ رشد پول در فروردین ماه ۱۴۰۳ گران‌فروشی در صدر تخلفات بانوان آرایشگر در مشهد | مهر و موم یک آرایشگاه زنانه در بلوار سجاد مشهد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آغاز ساخت منطقه آزاد تجاری «دوغارون» در پهنه ۲۵۷ هکتاری (۳۰ بهمن ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۲۱۲۶۷۴
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
آغاز ساخت منطقه آزاد تجاری «دوغارون» در پهنه ۲۵۷ هکتاری (۳۰ بهمن ۱۴۰۲)
مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری، صنعتی دوغارون تایباد گفت: مرحله یک ساخت منطقه آزاد تجاری و صنعتی دوغارون خراسان رضوی در پهنه‌ای به وسعت ۲۵۷ هکتار از ابتدای سال آینده آغاز می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز محسن پوراحمدی روز دوشنبه در دیدار با فرماندار تایباد افزود: ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی دوغارون در سطح هشت هزار و ۷۰۰ هکتار پیش بینی شده که به منظور تسهیل و سرعت بخشیدن به شروع عملیات ساخت و ساز مرحله اول آن در زمان حاضر فقط در ۲۵۷ هکتار در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در مرحله اول این طرح بخش مهمی از پهنه مشخص شده به ایجاد فضای تولیدی، شهرک صنعتی و معدنی مشترک با کشور افغانستان و صنایع بسته بندی و فرآوری در نظر گرفته شده است.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری، صنعتی دوغارون تایباد اظهار کرد: در مرحله اجرای فاز اول این منطقه حدود ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در منطقه دوغارون مشغول به کار و فعالیت خواهند شد.

وی گفت: هم اکنون با مطالعات و بررسی سوابق حوزه اقتصادی دوغارون به دنبال شناسایی مشکلات این منطقه و رفع آن‌ها هستیم تا در بازه زمانی شروع عملیات هیچ گونه تداخلی در این بخش ایجاد نشود.

پور احمدی افزود: روز گذشته پس از سیر مراحل کارشناسی و بررسی در کارگروه تخصصی، اساسنامه منطقه آزاد تجاری، صنعتی دوغارون در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید.

وی به جایگاه و قدمت بیش از ۱۰۰ ساله گمرک دوغارون اشاره کرد و اظهار داشت: دوغارون مهمترین دروازه اقتصادی ایران با افغانستان است که با ایجاد این منطقه آزاد تجاری، صنعتی باید به دنبال به دست گرفتن بازار‌های هدف افغانستان باشیم که این خود در درازمدت شکوفایی شهرستان مرزی تایباد را به همراه خواهد داشت.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری، صنعتی دوغارون تایباد گفت: یکی از مهمترین اولویت‌های ایجاد این منطقه باید رونق اقتصاد و معیشت خانواده‌های مرزنشین باشد که باید بستر آن فراهم شود.

بستر ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان

سرپرست فرمانداری تایباد در ادامه این دیدار گفت: مرز دوغارون و حوزه فعالیت‌های اقتصادی آن باید بتواند بستر ایجاد اشتغال پایدار را برای جوانان جویای کار این منطقه مرزی فراهم کند.

مهدی شیردل افزود: ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی دوغارون باید یک فرصت طلایی برای این ساکنان این خطه مرزی در بخش‌های مختلف باشد تا در کنار آن بتوان ظرفیت‌های دیگر را نیز شکوفا کرد.

وی به عقب ماندن حوزه صنعت تایباد اشاره و اظهار کرد: همجواری شهرک صنعتی تایباد با افغانستان و وجود برخی از بسته‌های حمایتی در آن فرصتی مناسب برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این شهرستان است که باید همه دستگاه‌های اجرایی بستر حضور آن‌ها را در این خطه مرزی فراهم کنند.

سرپرست فرمانداری تایباد با بیان اینکه توسعه روابط با کشور‌های همسایه یکی از مهمترین سیاست‌های دولت سیزدهم است، بیان کرد: بدون شک ایجاد منطقه آزاد نقش زیادی در توسعه روابط ایران و افغانستان دارد.

قانون ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی دوغارون در جلسه علنی ۲۷ شهریور ماه مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید و ۱۵ مهرماه امسال رییس جمهور این قانون را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۶۱ رای موافق، ۵۳ رای مخالف و هشت رای ممتنع با لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی دوغارون موافقت کردند.

مطابق یکی از مواد این قانون به دولت اجازه داده می‌شود در استان خراسان رضوی در محدوده خارج از نقاط جمعیتی به شرح نقشه مصوب، منطقه آزاد تجاری- صنعتی دوغارون را ایجاد کند.

بیشترین حجم کار این منطقه ویژه اقتصادی، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است. کالا‌های بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشور‌های حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

پایانه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، در زمره پنج پایانه برتر اقتصادی کشور است.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->